Ny som ledare i Kisa scoutkår

På den här sidan har vi samlat bra info och tips som du kan behöva som ny i scoutkåren. Har du några funderingar så tveka inte att kontakta dina ledarkollegor eller någon i styrelsen.

Scouterna ger barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Vi bidrar till ett öppet samhälle präglat av mångfald och respekt, något som är mer aktuellt än någonsin. Kisa scoutkår har i över 100 år jobbat med aktivt uteliv, gruppdynamik, ledarskap, personlig utveckling och stärkt självkänsla.

Vi tycker det är väldigt roligt att du vill vara en del av vår gemenskap!

I scouterna lär du sig hela tiden nya saker – oavsett hur länge du varit med. Det är enkelt och roligt att bli scoutledare. För att komma igång så bra som möjligt kör vi en ordentlig ledarintroduktion när du är ny. Där får du testa på att göra samma saker som barnen gör på sina avdelningsmöten – så du blir förberedd på ditt ledaruppdrag.

Under hösten 2023 arrangerar vi tre tillfällen för ledarintroduktion. Du kan läsa mer om dem på länkarna här:

Den 27 september hade vi första träffen för årets nya ledare. På programmet stod att börja hitta i Scoutgården och bland allt vår materiel, testa att elda lite och få en introduktion till scoutprogramet  – vad gör man eg på en träff och hur?

Material från kurstillfälle 1

• Ledarboken – en bra bok som du får när du börjar som ledare hos oss
  • Avdelningsböcker: varje åldersgrupp har en egen bok som inspirerar och lär ut. Vi har böcker i scoutgården om du vill läsa.
  • Märkbart. Ett häfte som berättar om alla märken du kan ta i scouterna
  • Aktivitetsbanken. Scouternas databas med mängder av bra programidéer.

Verksamhetsdagar i veckan 2023/2024

• Höstterminen: September –december
  • Vårterminen:  februari-juni

• Spårarna, 8-9 år, måndagar 18-19:30
  • Upptäckarna,  tisdagar kl 18-19.30
  • Äventyrarna, tisdagar 18:00-19:30
  • Utmanarna: tisdagar, start strax efter 18.

Ledarna samlas normalt 30 minuter innan mötet startar.

Trygga möten – en verksamhet fri från övergrepp

Åldersindelning

Avdelningsverksamheten bedrivs åldersindelat, varje åldersgrupp har ett eget namn.

• Spårarscout 8-9 år
  • Upptäckarscout 10-12 år
  • Äventyrarscout 12-15år
  • Utmanarscout 15-18 år
  • Roverscout 19-25 år

Scoutmetoden

Det unika med scouting är scoutmetoden. Det är en metod för personlig och social utveckling där vi lär genom att göra i den lilla gruppen, patrullen. Varje scout får utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Våra aktiviteter är utmanande, roliga och spännande. Scoutmetoden består av sju punkter:

• Friluftsliv
    Vi är utomhus så mycket som möjligt. Naturen erbjuder fantastiska upplevelser och skapar utmaningar där patrullens samarbetsförmåga sätts på prov. Genom att vara ute lär vi oss också hur viktigt det är att ta hand om naturen och ta ansvar för miljön.
  • Patrullsystemet
    Alla våra aktiviteter genomförs i små grupper, patruller, där alla får synas och vara delaktiga. I patrullerna lär sig scouterna att samarbeta, att leda sig själv och andra och visa hänsyn. En annan viktig del av patrullsystemet är att lära sig respektera sig själv och omgivningen
  • Learning by doing
    Att själv få prova, våga misslyckas och prova igen, gör att scouterna hela tiden lär sig nya saker. Genom att tänka igenom och diskutera vad vi tycker har gått bra eller inte bra och varför, utvecklas vår kreativa förmåga att lösa uppgifter på ett smidigt sätt, något som vi har nytta av hela livet. Dessutom är det roligare att få göra saker själv än att titta på.
  • Symboliskt ramverk
    En viktig del i vår verksamhet är att skapa gemenskap, sammanhang och tillhörighet genom symboler, ceremonier och teman. Berättelser, maskotar och teman gör att det blir roligt på Scouterna och att scouterna får använda sin fantasi. Det kan vara att en patrull bestämmer sig för ett tema, för att binda ihop aktiviteterna under en termin eller ett läger. Ceremonier som scouterna kan känna igen ger andningshål för tid till reflektion, lugn och eftertanke. Det kan till exempel vara att patrullen samlas runt en lägereld där var och en får berätta hur deras dag har varit.
  • Lokalt och globalt samhällsengagemang
    Vi engagerar oss i och försöker påverka vad som händer i samhället, både i området där vi bor och ute i världen. Genom det lär vi oss kämpa för en bättre värld där alla människor är lika mycket värda och mår bra.
  • Stödjande och lyssnande ledarskap
    Scouterna får lära sig att leda sig själv och andra, med stöd av ledare som lyssnar och stöttar. Vi har ett värdebaserat ledarskap som utgår från scoutlagen och arbetar aktivt för att vår verksamhet ska vara trygg och fri från övergrepp.
  • Scoutlag och scoutlöfte
    Scoutlagen handlar i grund och botten om att vara en schysst kompis och medmänniska. Det är något som scouter försöker leva upp till. Scoutlagen finns med i allt vi gör.

Detta händer i år

www.kisascout.se/ finns ett aktuellt kalendarium. Löpande under varje termin händer det här:

• Veckomöten för alla avdelniingar
  • Ledarutbildning vid tre tillfällen – se separat info ovanför
  • Jul och sommaravslutning
  • Gemensamma aktivitetsdagar i scoutgården

Vad finns det för material för att bedriva verksamheten?

Scoutkåren har tillgång till en mängd friluftsutrustning, litteratur och annat programmaterial. Det mesta förvaras i Scoutgården. Varje avdelning har en budget på 2 000kr per år för inköp av förbrukningsmaterial. Behövs mer stämmer man av det med kårstyrelsen.

I Scoutgården finns bla:

• Friluftsutrustning, så som tält, vindskydd, yxar, sågar, stormkök mm
  • Scoutkårens material och utrustning till utlåning
  • Programmaterial

Vi har även en stor mängd kanoter och kajaker.

Medlemsavgift

Kontakt och kommunikation i kåren

Frågor och funderingar?

Hör av dig till någon i styrelsen, du ser kontaktuppgifter nedan.

Styrelse

Maja Wennerberg