Årets första ledarkurs

27 september, 2023 av Fredrik Larsson
Allan Westerdal ser till att smulpajen blir ordentligt gräddad.

I scouterna lär du sig hela tiden nya saker – oavsett hur länge du varit med. Det är enkelt och roligt att bli scoutledare. För att komma igång så bra som möjligt kör vi en ordentlig ledarintroduktion. Där får du testa på att göra samma saker som barnen gör på sina avdelningsmöten – så du blir förberedd på ditt ledaruppdrag.

Den 27 september hade vi första träffen för årets nya ledare. På programmet stod att börja hitta i Scoutgården och bland allt vår materiel, testa att elda lite och få en introduktion till scoutprogramet  – vad gör man eg på en träff och hur?

Reflektorugn

I scouterna lär vi oss genom att göra det. Så över vår öppna eld kokades det kaffe och i våra reflektorugnar gräddades det god smulpaj med bär. En reflektorugn är som ett litet plåtskåp med ena sidan öppen, så den ser ut som en strängd tratt. Ställer man den nära en eld blir det varmt som i en ugn och det går utmärkt att grädda paj, muffins eller vad du nu är sugen på. Vi pratade om strukturen på ett avdelningsmöte och tittade på en del av det programmaterial som finns från scouterna (ledarhandledningenspårarboken och häftet Märkbart).