Nu startar Scouterna för hösten 2023

7 september, 2023 av Fredrik Larsson

Nu drar scouterna snart igång för höstterminen. Du som redan är med i scouterna kommer att bli kontaktad av din ledare för information om när och var.

Så här ser avdelningarna ut i år:

• Spårare (åk 2-3). Måndagar kl 18:00-19:30
  • Upptäckare & Äventyrare: (åk 4-5 resp 6-8): Tisdagar kl 18:00
  • Utmanare: (åk 9 och gymnasiet): Tisdagar kl 18:13

Om du går i 3:an eller är ännu äldre och vill börja i scouterna behöver du anmäla dig på vår kölista. Det är många barn som vill vara med i scouterna, och vi gör allt vi kan för att alla ska få plats. Anmäld ditt intresse här.

Vill du bli ledare?

Det är många som vill vara med i scouterna, och vi tar alltid emot nya ledare. Är du över 18 och vill hjälpa till på något sätt? Kontakta oss på info@kisascout.se så hittar vi på något kul ihop. Du kan också läsa lite längre ner på den här sidan vad det innebär att bli ledare.

Går du i 2:an och vill börja i scouterna?

Välkommen tillsammans med en vuxen til vårt  prova-på möte. För barn som går i 2:an.

• Datum: 18 september
  • Tid: 18:00-19:30
  • Plats: Scoutgården, Fimongatan 14, Kisa
  • För vem: Barn som går i 2:an. Ta med en vuxen föräldrar som vill hjälpa till på avdelningen.

I scouterna får barn och ungdomar uppleva äventyr ute i skogen tillsammans med sina kompisar. Det är en schyst, trygg miljö där alla får växa och får den plats de behöver. Friluftsliv, lek, vänner och utmaningar. Nu drar vi igång scoutverksamheten för barnen som går i 2:an. För att göra det så bjuder vi in till ett prova-på möte. Där får barnen testa lite roliga scoutaktiviteter, och du som förälder får information om vad engagemanget i scouterna innebär.

För att vi ska kunna starta avdelningen krävs det att föräldrar (eller andra vuxna) ställer upp som ledare. Till prova-på mötet vill vi att du som förälder som kan tänka dig att ställa upp kommer. Vi kommer att starta igång avdelningen med de barn och föräldrar som deltar, tillsammans med några erfarna ledare. När avdelningen är igång och alla känner sig varma i kläderna kommer vi i mån av plats att öppna upp för ytterligare barn.

Vi stöttar varandra för att det ska vara roligt och så enkelt som möjligt att vara med. Som vuxen och engagerad i scouterna får du bland annat:

• En trevlig gemenskap och social samvaro
  • Möjlighet att delta i våra utbildningar inom ledarskap, friluftsliv, med mera.
  • Bidra till att ditt (och andras) barn får en meningsfull fritid
  • Tillgång till fantastiska möjligheter att bedriva friluftsliv: vi har kanoter, tält osv, och massor av kunskap för dig som vill prova på eller lära dig mer.

Det finns inga som helst förkunskapskrav. Vi lär dig det du behöver, tillsammans skapar vi verksamheten utifrån vad vi själva kan och vill. Hör gärna av dig om du har några frågor. Våra kontaktuppgifter finns på vår sajt, se adress nedan.

Hoppas vi ses!