Lyckad matlagningskväll med Internationella kvinnoföreningen

4 november, 2021 av Fredrik Larsson
Pizza på stekhäll

Pizza går utmärkt att grädda på en stekhäll. Elda försiktigt under, och lägg en andra stekhäll över som lock. I onsdags arrangerade vi ytterligare en aktivitet med Internationella Kvinnoföreningen. Temat var friluftsliv och matlagning. Tillsammans testade vi olika tekniker för att laga mat utomhus. Med en bra eld och ett stormkök går det att göra underverk. Dofterna spred sig snart i skogsbrynet bakom Scoutgården när lök började hackas, pizzor gräddades, trefoten sattes upp för att göra ett storkok kikärtsgryta och chockladkakan började gräddas i stormköket.

Här kan du ladda ner recept och beskrivning av de olika matlagningsteknikerna.

Reflektorugn
Med hjälp av en reflektorugn går det att både grädda muffins och eftersteka kött. Strålningsvärmen från elden reflekterar in i ugnen.

Pizza
Lyxiga pizzor smakar bäst när de är gräddade över öppen eld.

gjutjärnspanna som ugn
En gjutjärnspanna i botten och en som lock blir en utmärkt ugn över den öppna elden. Här gräddas det Limepaj.

Trefot
Med hjälp av en trefot kan en stor gryta hängas över elden. Här puttrar kikärtsgryta med grönkål, tomat, kokosmjölk och massor av kryddor.

Grädda bröd
Vår ledare Donny gräddar Stompa-bröd på stekhällen. Kryddigt och gott bröd till grytan.

Vill du också testa? Välkommen till Kisa scoutkår. Hör av dig till oss om du är sugen på ett engagera dig i föreningen på något sätt.

Här kan du ladda ner recept och beskrivning av de olika matlagningsteknikerna.