Disco och dans

Jamboree22

Åk på Jamboree med Kisa scoutkår

Sommarens stora händelse för alla scouter

I sommar samlas tusentals scouter igen! Denna gång i Norra Åsum utanför Kristianstad där Scouterna arrangerar Jamboree22. Och vi hoppas att du vill vara med! Jamboree22 är ett stort, nationellt läger där vi samlar hela den svenska scoutrörelsen och inbjudna gäster, både från Sverige och internationellt. Från Kisa scoutkår deltar med 27 scouter, från Upptäckarna och uppåt. Jamboree22 är mötesplatsen för alla svenska scouter – scouternas egen festival!

Den 30 juli-6 augusti skapar vi tillsammans en värld av äventyr och kompisar. En hållbar värld, där tusentals barn och unga får förverkliga sina drömmar. På Jamboree22 välkomnar vi alla in i scoutings gemensamt – både de som är scouter sedan tidigare och de där Jamboreen blir den första Scoutupplevelsen.

Vad behöver jag göra innan jag åker?

1. Betala lägeravgiften. Se information längre ner på sidan om det.
  2. Packa din lägerpackning, här finns en packlista.
  3. Dyk upp vid stationen i Kisa lördag 30 juli senast kl 9:30. Bussen avgår 9:45.

Hur reser vi till och från Jamboreen?

Vi åker buss tillsammans med andra Scouter från Östergötland. Bussresan tar minst 5 timmar.

• Resan till Jamboreen: Bussen avgår från Kisa station lördag 30 juli kl 9:45. (några deltagare ansluter senare efter Bullerbycup, detta hanteras i särskild ordning)
  • Hemresa: Bussen avgår kl 13:00 från lägerområdet, så vi räknar med att vara i Kisa under tidig kväll. Vi kommer skicka sms när bussen närmar sig Kisa. Barnen hämtas upp vid Kisa station.

Vad ska jag ta med mig?

Här finns en packlista att följa. Packa i en ryggsäck eller väska som går att bära enkelt på ryggen. Lägerområdet är stort och det kan vara långt att gå från bussen till vår by. Några saker är extra viktiga att ta med:

• Regnkläder & stövlar
  • Vattenflaska – som är påfylld när vi samlas på stationen, så du har vatten på bussen.
  • Platslåda, ”matlåda”, som du kan bära med dig din lunch i under dagarna.
  • Ta med några smörgåsar eller någon annan lämplig matsäck till bussfärden ner.
  • En liten extraryggsäck som du kan ha under dagarna när vi är borta från byn.

Hur kommer vi att bo, och vad kommer vi att göra?

Kisa scoutkår kommer att bo tillsammans med Kvillinge Scoutkår (Åby, Norrköping). De är 17 personer, så totalt blir vi 44 personer i vår by. Vi kommer bara att bo Kisa-scouter i våra tält. Du kommer att sova tillsammans med dina kompisar på din avdelning, men vi kommer troligen att tex äta tillsammans och kanske ha en del program ihop.

Jamboreeveckan kommer vara fylld av alla möjliga äventyr, program, scenshower, hubbaktivtier, utflykter till stranden, matlagning och mycket, mycket mer!

Här finns ett preliminärt veckoschema så du som deltagare eller ledare för en kår enklare får en överblick över allt kul vi ska hitta på under jamboreeveckan.

Jamboree-appen

På lägret kommer vi att använda oss av en app där ni hittar information om aktiviteter, tider och annat som ni har nytta av. Den kommer att finnas för nedladdning på app-store och Google play. Håll utkik efter den på våra sociala medier.

Besök Jamboree22

Vill du hälsa på ditt barn som deltar på Jamboree22? Eller är du nyfiken på hur Scouternas temporära ministad ser ut? Alla är varmt välkomna att besöka vår värld under en dag! Stäm gärna av med ditt barns ledare i förväg så får du information om vart vi befinner oss just den dagen.

Förutom att hänga med oss från Kisa så finns det mycket annat att se på Jamboreen, och aktiviteter besökare får ta del av. Det finns restaurang, shop och mkt mer.

Några ”bra att ha länkar”.

Information om anmälan och betalning

• Anmälan är stängd!
  • Betalning ska ske till Kåren innan vi åker till Jamboreen. Betala till: Bg 5420-0159, alt Kisa scoutkår Swish: 123 148 42 11. Ange Jamboree22 samt deltagarens namn.
  • Avgiften för Jamboree22 är för deltagare 2950:-.
  • Kåren står för ledarnas kostnader samt ledarbarn (dvs barn som är för unga för att delta).
  • Betalning ska ske till Kåren innan vi åker till Jamboreen. Betala till: Bg 5420-0159, alt Kisa scoutkår Swish: 123 148 42 11. Ange Jamboree22 samt delagarens namn.

Tveka inte att höra av dig om något verkar konstigt. Maila till info@kisascout.se så går du hjälp så snabbt som möjligt.

Behöver du hjälp med kostnaderna för att delta i Jamboree22?

För oss är det viktigt att alla kan delta, och vi förstår att kostnaden för Jamboreen och friluftsutrustning kan vara betungande. Scouterna har flera sätt att stödja medlemmar med detta. Via scouternas stödfond går det att få hjälp med kostnader, läs mer på https://www.scouterna.se/bli-scout/kostnad/scouternas-stodfond/. Din ansökan är anonym, ingen i Kisa scoutkår kommer känna till att du sökt och om du fått bidrag.

Vi i kåren hjälper gärna till att formulera ansökan om du vill. Kontakta din avdelningsledare eller någon i styrelsen, via info@kisascout.se eller ring ordförande Fredrik Larsson på 0702-13 60 12. Kåren har också gott om utrustning att låna ut om du behöver det. Vårt mål är att kostnaden inte ska vara ett hinder för deltagande!

Snabba fakta om Jamboree22

VAR
Norra Åsum utanför Kristianstad

NÄR
Lördag 30 juli – lördag 6 augusti 2022

VEM
Kisa scoutkår kommer att åka med åldersgrupperna 10-18 år, upptäckare, äventyrare och utmanare, och ledare naturligtvis.