Vilket härligt läger det blev!

2 juni, 2022 av Fredrik Larsson

I dalen mellan bergen i södra Östergötland ligger sjön Glimmingen. Sjön har fått sitt namn av det magiska ljuset när solens långa strålar silas ner genom den gamla täta skogen. Höga tallar, gamla granar och tjock mossa växer över steniga sluttningar ner mot sjön. Här, djupt in i skogen, långt från alla hus och vägar, gömmer sig sagornas väsen och djur.

I en stor grotta under Gråberget invid sjöns norra strand bor Truls, ett litet spralligt troll, och hans familj. Han är ett mycket nyfiket litet troll som gillar att busa med alla och alltid leker med sina syskon Tora och Torkel. Truls föräldrar är riktiga Bergatroll – stora, buttra och alltid arga på Trulls upptåg. De gillar inte att vara ute i solen och de tycker att lek och bus är rena dumheter. Ty de har förlorat sin gnista!

Under Kristi himmelsfärdshelgen samlades 300 scouter från Kisa, Berga, Landeryd och Grebo för att njuta av lägerliv, roligt program och ett minst sagt växlande väder. Vi byggde lägerkök, reste tält och allt annat vi behövde för att leva i skogen några dagar.

Stort tack till alla ledare och funktionärer som på olika sätt möjliggjort det här lägret. Nu laddar vi om för nästa stora händelse i sommar: Jamboree22!

Grönebo Glimmingen
Lägerområdet från ovan. Kisa hade sin by högst upp på lägerplatsen. I bakgrunden sjön Glimmingen.

Sjukvård
Hur bygger man en improviserad bår om det händer en olycka i skogen? Spårarscouterna tränar sig på att ta hand om sig själva och sina kompisar.
Paddling Glimmingen
Sjön Glimmingen bjuder på mysig paddling.
Prideflagga lägerområde
Två av Kisas patrulltält på lgäerområdet. I bakgrunden skymtas Grebos Tipi
tält gosedjur
Mys i tält kräver gosedjur såklart.
Grönebo läger glimmingen tält
Upptäckarscouter reser tält i blåsigt väder.
matlagning murrikan stekhäll
300 deltagare kräver sin mat. Erik och några Äventyrarscouter brassar stora mängde köttfärssås på vår stora Muurikka.
Solnedgång lägerområdet grönebo
Lägret bjöd inte bara på blåst och regn utan också väldigt vackra solnedgångar.
Troll22
I de mystiska skogarna runt Glimmingen kan man stöta på de mest märkliga figurer.
Skönt häng i mattältet
Kvällarna avslutades med lägerbål vid Glimmingens strand
Tälthäng