Vilket fantastiskt sommarläger vi fick

16 juni, 2019 av Fredrik Larsson
Scouter på Kisa scoutkårs sommarläger Grönebo Survive 2019

Vilket läger det blev!

Under fyra dagar har 60 personer lärt sig mer om överlevnad och friluftsliv, badat, paddlat och ätit massor av god mat.

Scouter fiskar på Grönebo Survive - Kisa scoutkårs sommarläger 2019
Scouter fiskar

Vi kom ut i torsdags i närmare 30 graders hetta och slängde oss direkt i Glimmingens svalkande vatten. När solen i sakta mak sjönk ner mellan talltopparna kom tältet upp och kvällens avslutades med Hamburgare och lägerbål. På fredagen fick vi verkligen träna oss i överlevnad.

Scouterna inspekterar kokgropen på Grönebo Survive - Kisa scoutkårs sommarläger 2019
Scouterna inspekterar kokgropen på Grönebo Survive – Kisa scoutkårs sommarläger 2019

Efter en första natt i tältet smakade det gott med varm choklad, mackor och gröt. Solen stekte verkligen under förmiddagen och vi testade på olika sorters sätt att laga mat ute i skogen. Nyfångad gädda och abborre tillagades i en kokgrop. Scouterna klädde en grop med sen och därefter eldade i gropen så att stenarna blev tillräckligt varma. Därefter läggs fisken ner inslagen i bla rabarberblad och fole. Sen täcks gropen med mer stenar och torv.

Mysig paddelstund i kvällssolen på Grönebo Survive - Kisa scoutkårs sommarläger 2019
Mysig paddelstund i kvällssolen på Grönebo Survive – Kisa scoutkårs sommarläger 2019

Efter någon halvtimme är fisken färdig. Delikat! Scouterna stekte också älg och vildsvin på heta stenar, fick testa att tillverka primitiva fiskespö och gjorde vildmarkspesto: som går att göra på bland annat maskros, ängssyra, nässlor och Kirskål. Barnen bakade också bröd över öppen eld. Lagom till att vi satte oss för att äta allt vi tillagat bröt en ordentligt åskoväder ut. Regnet öste ner och det blixtra och dundra runt oss. I skyddet av tälten väntade vi ut ovädret. Efteråt kunde vi konstatera att det är en konst att spänna tält rätt och regnsäkra dem. Lärorikt för den som inte upplevt ordentliga regnskurar.

Färsk fisk rensades och tillagades i kokgrop på Grönebo Survive - Kisa scoutkårs sommarläger 2019
Färsk fisk rensades och tillagades i kokgrop på Grönebo Survive – Kisa scoutkårs sommarläger 2019

Under lördagen fortsatte vi överlevnadstemat. Deltagarna fick testa olika sätt att tända eld, använda eldstål och lära sig om vad som är enkelt att sätta eld på (tex tamponger). Våra yngsta scouter anslöt också den här dagen till lägret.

Tillverkning av primitiva fiskeredskap på Grönebo Survive - Kisa scoutkårs sommarläger 2019
Tillverkning av primitiva fiskeredskap på Grönebo Survive – Kisa scoutkårs sommarläger 2019

Efter tältresning fick de testa på att paddla kanot, bada och hantverkande. Lunchen tillagades av scouterna själva på stormkök. Lördagens avslutades storstilat med taco-fest och disko. På söndagen hann vi med att både paddla och bada igen innan vi rev lägret. När föräldrarna anslöt för att hämta sina nu ganska trötta och nöjda barn avslutade vi lägret med en ceremoni med märkesutdelning av lägermärket och en del andra märken som barnen arbetat med under året, bland sjukvård och eldning.

Stort tack till alla som varit med och gjort årets läger möjligt. Det är många vuxna som ställer upp på sin fritid för att planera och genomföra ett sådant här läger. Tack också till våra sponsorer Kinda-Ydre Sparbank och AVITE NordwayStore.

Missa inte bilderna från lägret på vår Facebooksida.
Corren och Kinda-Posten skrev en artikel om lägret som du kan läsa här