Information om årets sommarläger – Pålehult 2021

17 juli, 2021 av Fredrik Larsson

Nu närmar sig sommarens stora händelse med stormsteg. Vårt sommarläger! I år firar Kisa scoutkår 100 år, och det kommer vi uppmärksamma på lägret på olika sätt. På den här sidan finns allt du behöver veta om vårt sommarläger Pålehult 2021! Läs igenom informationen så är du förberedd och vet vad du ska göra. Om du undrar något tveka inte att kontakta din avdelningsledare, eller någon i lägerledningen. Kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.

Vad ska jag göra när jag läst informationen på den här sidan?

När du har tagit del av informationen nedan är det bara att luta sig tillbaka och se fram emot lägret, plus göra två saker:

Pålehult 2021Snabba fakta

• Datum: 1 aug – 4 augusti
  • Start: Samling kl 13:00, stationen i Kisa för gemensam transport ut till lägerplatsen. OBS vi är beroende av att föräldrar kan ställa upp och skjutsa.
  • Avslutning: 4 augusti kl 13:00, på lägerplatsen. Anhöriga är välkomna att vara med på avslutningen. När lägret avslutas ansvarar resp anhörig för barnets hemtransport från lägerplatsen.
  • Plats: Pålehult, strax öster om sjön Drögen. Här finns länk till google-maps. Det kommer vara skyltat sista sträckan.
  • För vem: Alla som är sugna på friluftsliv. (obs anmälan är stängd, vill du delta kontakta lägerledningen). Barn som ännu inte är med i scouterna deltar med vårdnadshavare i familjebyn.
  • Kostnad: 350 kr för hela lägret. Ledare kostnadsfritt. Familjebyn: 25kr per dygn/per vuxen. Barn under 8 år kostnadsfritt. Barn över 8 betalar ordinarie deltagaravgift (då de antas delta i programmet)
  • Betalning sker till kårens bankgiro 5420-0159 senast 30 juni, eller Swisha till 123 148 42 11. Ange deltagarnamn på inbetalningen samt “läger2021”.
  • Antal anmälda: ca 80 personer.

Vad kommer vi att göra på lägret?

Dagarna innehåller både programaktiviteter så som paddling, vandring och andra friluftsaktiviteter, men naturligtvis också tid för bad och återhämtning. Här nedanför ser du ett övergripande schema.

Varje avdelning har sitt program ihop. Deltagare i familjebyn deltar efter egen förmåga och vilja i programet och övriga aktiviteter. Som vuxen boende i familjebyn förväntas du delta i lägrets aktiviteter och sysslor i så stor utsträckning som är möjligt med hänsyn till vad som är lämpligt med dina barn. Vi rekomenderar alla vuxna att delta i kvällsmötet kl 19 varje kväll. Alla vi vuxna och barn på lägret skapar upplevelsen tillsammans.

Obs: ledarsamlingen kl 19 varje kväll är för alla vuxna på lägret, inkl vuxna boende i familjebyn. Då stämmer vi av läget, så att alla har det bra, planerar för kommande dag osv.

Vad ska jag packa?

• Här finns packlista för alla deltagare.
  • Behöver du låna utrustning till din personliga packning? Kontakta din avdelningsledare eller någon i lägerledningen. Kåren har utrustning att låna ut. Notera även vad som gäller för tält i familjebyn under ”Viktig praktisk information”.

Hur ser lägerplatsen ut och hur bor vi?

Vi kommer vara i en vacker hagmark med närhet till badsjö. Vi bor i tält och lagar vår  mat över öppen eld och på gasspis. På lägerplatsen bygger vi upp en gemensamt kök och matplats. För toalettbesök har vi bajamajor/torrdass. Varje avdelning bor tillsammans, du kommer alltså sova med dina kompisar och dina ledare kommer att finnas nära till hans i tält bredvid. Deltagare i familjebyn sover i egen by.

Viktig praktisk information

• Behöver du tält? Alla deltagande barn sover i kårens gemensamma tält. Bor du i familjebyn räknar vi med att du har med dig ett eget tält. Behöver du låna tält? Kontakta oss omgående. Vi har tält att låna ut, men behöver veta i förväg.
  • Vi har inte tillgång till el eller mobiltäckning på lägerplatsen. Räkna alltså inte med att du kommer att kunna nå ditt barn under lägret, eller att de kommer att kunna kontakta dig. För att ge möjlighet för deltagarna att vara närvarande i stunden och uppleva lägret kommer mobiltelefoner att förvaras gemensamt på en särskild plats.
  • Behöver du nå någon på lägret under lägertiden ring 0702-13 60 12 och tala in ett meddelande. Vi lyssnar av mobilsvaret en gång per dygn.
  • Om ditt barn får hemlängtan kommer vi kontakta den anhörig som angetts vid anmälan. Vi stöttar och är vana att hantera oroliga barn. OBS: vi vill inte att du som förälder kommer och hämtar ditt barn utan att meddela en ledare. För allas trygghet är det viktigt att vi vet vem som är på lägerplatsen, och om något barn åker därifrån. Även om ditt barn kontaktar dig direkt istället för via en ledare är det viktigt att du meddelar oss, så vi vet.

Vad ska jag göra nu?

När du har tagit del av informationen ovan är det bara att luta sig tillbaka och se fram emot lägret, plus göra två saker:

Förutom dina avdelningsledare kan du kontakta lägerledningen med frågor:

Ytterligare information för ledare, funktionärer och andra vuxna på lägret

I det här häftet finns detaljschema och annan bra praktisk information.