Nya Corona-restriktioner

1 november, 2020 av Fredrik Larsson

Scouterna och Folkhälsomyndigheten har tagit fram riktlinjer för scoutverksamheten som gäller från nu och fram till den 19 november.

Vi vill från styrelsens sida understryka vikten av att vi hjälps åt att stoppa smittspridningen genom att följa dessa riktlinjer. Detta innebär att vår verksamhet anpassa på en rad olika sätt.  Samtidigt finns det ett stort värde i att fortsätta erbjuda barn och ungdomar meningsfull sysselsättning i dessa oroliga tider. Därför gäller följande:

• Avdelningsverksamheten fortsätter, men skall ska utomhus. Sjävklart är det under förutsättning att varje ledargrupp är bekväm med detta. Om du som ledare känner oro eller inte känner dig bekväm med att delta så ska du naturligtvis inte gör det. Diskutera i er ledargrupp hur ni vill göra och tveka inte att kontakta styrelsen som ni vill diskutera frågan.
  • Möten med vuxna skall ske digitalt.
  • Den planerade ledaraktiviteten 4/11 blir digital. Vi kommer då framförallt att ge varandra tips, idéer och inspiration kring vad man kan göra under hösten utomhus med barnen.
  • Julavslutningen och julbadet i december avvaktar vi med besked kring tills vi ser hur/om myndigheternas rekommendationer förändras.

Sedan tidigare gäller även de riktlinjer som vi känner väl vid det här laget:

• Delta inte fysiskt i aktiviteter om du känner minsta symtom
  • Undvik fysisk närkontakt
  • Tvätta/sprita händerna regelbundet

Vi befinner oss i en utmanade tid. Alla blir påverkade och reagerar på olika sätt på de restriktioner som finns. Men tuffa tider skapar också förutsättningar för att utvecklas tillsammans. Genom att vi hjälps åt, är öppna med våra tankar och känslor och är ödmjuka inför att vi alla ser olika utmaningar i detta är vi övertygade om att vi kommer kunna hantera även detta på ett bra sätt, och komma ut stärkta ur det. Tillsammans skapar vi förutsättningar för bra scoutverksamhet i Kisa och fortsätter göra det även i framtiden! Har du frågor eller synpunkter på föreningens pandemin-hantering är du alltid välkommen att kontakta oss i styrelsen.