Nu rundar vi av ett härligt 2021

21 december, 2021 av Fredrik Larsson

2021 går mot sitt slut, och vi är nu inne på andra året av en utmanade global pandemi. I Kisa scoutkår är vi mycket tacksamma för att vi har kunnat fortsätta bedriva vår verksamhet, och utveckla den i nya former. Vi har rekordmånga barn och nyrekryterade ledare i verksamheten, genomfört ett läger som blev mycket uppskattat och haft ett fint samarbetet med Internationella Kvinnoföreningen och Somaliska föreningen i Kisa. Du som engagerar dig i Scouterna är en av alla de som gör det möjligt. Under året har vi inte bara lyckats med att erbjuda barn och ungdomar i bygden en meningsfull fritid. Vi har även för många barn varit en trygg och stabil punkt i tillvaron när världen snurrar alldeles för snabbt.

Under våren fortsatte vi att fokusera på att ha verksamheten utomhus, i små grupper. Våra avdelningsledare gör ett mycket fint jobb med att hålla ihop avdelningarna, med träffar både på vardagskvällar och under helgtid.

En klassisk A-bro byggd av Upptäckar och Äventyrarscouterna tar oss över ett öppet vatten. Uppe till höger: Landshövding Carl-Fredrik Graaf var en av alla de som besökte våra öppna paddlingar under sommaren. Efteråt följde landshövdingen med på hajk. Vi hade ett härligt hajkdygn i bästa tänkbara väder. Nere till höger: Internationella kvinnoföreningen deltog i våra paddlingar under sommaren, med stor entusiasm, och gott kryddigt kaffe.

Under sommaren öppnade vi återigen upp kantostallet. I år i nära samarbete med Internationella Kvinnoföreningen och Somaliska föreningen i Kisa. Målet var att så många som möjligt som aldrig suttit i en kanot förut skulle våga ta chansen. Intresset var stort och många fick prova på friluftsliv för första gången.

Samarbetet med Internationella kvinnoföreningen fortsatte under hösten, då vi arrangerade en kväll med primitiv matlagning.

I år kunde vi äntligen dra ut på läger igen. Förra året ställde pandemin in det. Så i år var många extra sugna på att bege sig ut. Runt 80 personer, stora som små, från de allra minsta i familjebyn till veteraner som kom på besök under lägret hade fina dagar i Pålehult norr om Kisa. Paddling, vandring, tältning, primitiv matlagning och bad var något av det som stod på programmet.

Under hösten har verksamheten kunnat fortsätta. Vi har rekryterat flera nya ledare, arrangerat ledarutbildningar och haft mycket roligt tillsammans. Detta brev gör inte anspråk på att skildra allt som har hänt i Kåren under året. Men vi hoppas att vi kunnat dela med oss av några höjdpunkter, för att visa vad som händer i föreningen. I grunden finns vår avdelningsverksamhet som vecka efter vecka erbjuder barn och ungdomar en fin fritidssysselsättning. Det är basen för allt vi gör, och något vi ska vara väldigt stolta över.

Sommarens läger i Pålehult bjöd bland annat på fina turer i Kårens nyinköpta Kajaker. Torbjörn Nilsson och Erik Zentio var några av de som skapade stämningsfulla lägerbål, med sång, lek, flöjt, trummor och orgel.

I år var året då Kisa scoutkår fyllde 100 år. Jubileumet har inte kunnat uppmärksammat på det sätt som vi hoppats på. Det har pandemin satt stopp för. Men att fira 101 eller kanske 102 är inte så dumt det heller. Det kommer att hända grejer, så mycket kan vi avslöja redan nu.

På tal om att det händer grejer. Vi fortsätter rusta vår Scoutgård. I år kunde vi tack vare ett generöst bidrag från Kinda Sparbank renovera trappen på framsidan av huset, och lägga till en asfalterad ramp. Under nästa år fortsätter vi inne i huset, då hoppas vi på att kunna arbeta lite mer med ytskikten bland annat.

Med dessa rader vill vi önska God Jul & Gott nytt år till alla er som på olika sätt engagerar er i Scouterna, och framföra ett varmt tack för att du ställer upp och engagerar dig i kåren. Det är insatser som från dig och alla oss andra i föreningen som gör det möjligt att bedriva Scouting. Tack!

Den 21 januari startar vi igång 2022 med en samling för alla ledare, funktionärer och andra vuxna i föreningen. Information om när resp avdelning startar sin verksamhet kommer din ledare att höra av sig med. Om du inte är scout redan men vill testa på, klicka här för att läsa mer.