Härlig start på sommarens paddlingar

23 juni, 2021 av Fredrik Larsson

Kisa scoutkår och Internationella kvinnoföreningens paddlingskvällar är igång. Under juni och juli öppnar Kisa scoutkår sitt kanotstall varje onsdagskväll för allmänheten. I år satsar vi lite extra tillsammans med Internationella kvinnoföreningen i Kisa & Somaliska föreningen. Vi har dessutom ett samarbete med Kinda Kommuns fritidsgårdar för att ungdomar som deltar i Fritidsgårdens verksamhet ska få komma ut och prova på paddling.  Varje onsdagskväll är vem som helst är välkommen att kostnadsfritt låna en kanot av scoutkåren och ta sig i tur i Kisaån och Kisasjön. På plats finns scoutledare som instruerar och hjälper till. Alla som har lust ska kunna få en trygg och rolig paddling. Vi arrangerar också särskilda instruktionspass för medlemmarna i Internationella Kvinnoföreningen och Somaliska föreningen.

Med kaffe doftande av kardemumma, nypoppade popcorn, många skratt om märkliga paddlingstermer och vilka ord man egentligen ska använda och samtal om vilka djur som betar näckrosor fick ett gäng deltagare för första gången sitta i en kanot. Känslan när kanoten ljudlöst glider ut över vattnet och du upptäcker hur du påverkar den genom att vinkla paddeln på olika sätt är väldigt speciell för de allra flesta. Är kanoten väldigt vinglig eller sitter jag tryggt? I princip går det inte att sänka en kanot (av bra kvalité), men varför känns det trotts det så läbbigt när jag först satt mig i den? Genom att prova på, för kunskap om hur man paddlar på ett säkert sätt, och inte minst får chansen att njuta av att komma så nära vattnet som du gör i en kanot är det många som lätt blir bitna av paddling.

– Det här vill jag verkligen lära mig, hur många gånger får jag komma med på det här? sa en av deltagarna (svar: så många gånger du vill).

Paddling med kanot och kajak är ett fantastiskt sätt att uppleva naturen. Med rätt kunskap och utrustning är det ett mycket lättillgängligt, inkluderande och coronasäkert sätt att komma ut i naturen. Vårt kanotstall ligger mitt i Kisa, precis bredvid Kisaån som flyter ut i Kisasjön. En perfekt lättillgänglig plats för ett spännande, annorlunda och tätortsnära friluftsliv.

Kanotprojektet är en del av satsningen ”Friluftslivet år”. En satsning från intresseorganisationen Svenskt Friluftsliv som har som mål att 10 procent av Sveriges befolkning ska vara ute mer under 2021 än tidigare. Friluftslivets år 2021 handlar om att lyfta friluftslivet, att få många nya människor att vara ute och att visa upp alla de värden som friluftslivet har. Paddling råkar vara ett ovanligt bra verktyg för att ge ovana friluftsutövare ett lättillgängligt och utvecklande äventyr. Totalt är det cirka 150 medaktörer som arrangerar aktiviteter under Friluftslivets år 2021 och kampanjnamnet Luften är fri. Aktiviteterna genomförs över hela Sverige och är öppna för alla. Kisa scoutkår är en av dessa 150 aktörer som fått förtroendet att genomföra aktiviteter.

För att bli ytterligare bli inspirerad och få tips på friluftslivsaktiviteter på vardagsbasis kan du följa instagramkontot @luftenarfri.nu eller Facebook-gruppen med namnet Luften är fri.

Våra öppna paddlingskvällar fortsätter hela juni och juli. Spana in vårt kalendarium för datum och tider. Välkommen du också!