Ett annorlunda 2020

28 december, 2020 av Fredrik Larsson

Äventyr och kompisar har sällan varit så utmanade, och så viktigt!

Den globala pandemin gör att 2020 kommer gå till historien på ett sätt nog få hade förväntat sig. Det har varit utmanande på många sätt. Samtidigt har det känts viktigt för oss att på ett tryggt och säkert sätt fortsätta erbjuda barn och ungdomar i bygden en meningsfull fritid. I en värld som blivit mer än lovligt galen är ofta bra fritidsaktiviteter en trygg och stabil punkt i tillvaron för barn och ungdomar. I år har det varit extra viktigt.

Det är mycket vi hunnit med. Vandringar, paddlingar, och äventyr i skog och mark. Under sommaren satsa vi på att öppna kanotstallet för allmänheten. I sol och regn fylldes Kisaån av kanoter varje onsdagskväll hela sommaren. När hösten drog igång fanns det faktiskt möjlighet att ses alla ledare. Fler vuxna än på många år har under hösten varit aktiva i kåren. Fantastiskt roligt! Julskyltningen är en annan aktivitet som inte blev som den brukar. Istället genomförde vi två uppskattade historiska vandringar i Kisa.

Nu stänger vi snart 2020, och det är mycket som är osäkert just nu. Hur kommer pandemin att utvecklas, vilken effekt får vaccinet, när kommer vi att få arrangera läger igen? Oavsett hur det utvecklas firar Kisa scoutkår 100 år nästa år! Vi är en av Kisas äldsta barn- och ungdomsföreningar. Det ser vi fram emot att fira. Men framförallt ser vi fram emot att fortsätta vara Kisas bästa förening för den som vill få nya kompisar och uppleva äventyr.

Vi vill också passa på att säga tack till alla som på olika sätt väljer att engagera sig i Scouterna. Det är er insatts som gör allt möjligt. Scouterna bygger helt och hållet på ideellt engagemang. Att det finns så många vuxna som är beredda att stötta i stort och smått är helt avgörande för vår verksamhet.

Tack!

Gott Nytt år!